dimarts, 4 de novembre de 2014

El lleó no em fa por...



Hi ha nens que tenen por de quedar-se sols, i alguns experimenten la por quan veuen ombres o senten sons desconeguts. L’educació emocional és un aspecte que cal tenir en compte en el procés educatiu dels infants i adolescents. 


Per Jordi Puig Voltas. Mestre i pedagog

Cauen les fulles dels arbres i el cel blau es converteix en un cel grisós enteranyinat: són els senyals inequívocs que arriba la tardor. El calendari festiu i cultural ens diu que l’1 de novembre al nostre país se celebra Tots Sants. En altres parts del món, com per exemple als Estats Units, se celebra l’anomenat Halloween, tot i que amb això de viure en un món globalitzat alguna que altra carbassa he vist pel carrer.

La festa de Tots Sants és la celebració en record dels difunts, dels avantpassats, dels que han marxat definitivament. Les festes i les tradicions populars creixen amb les societats, es transformen i es barregen les unes amb les altres. En el nostre cas moltes són les escoles que entre Halloween i castanyada celebren el més proper a la tradició i també allò que suposa una novetat. Sovint aquestes festes tan importants s’han mercantilitzat i la seva utilització es limita a un reclam publicitari del món consumista i economicista en què vivim. Ara bé, des d’un punt de vista pedagògic, tots els moments són bons per intentar extreure’n el vessant educatiu. Cal tenir en compte que la por no és única i que es pot manifestar de moltes maneres. Què podem fer des d’un punt de vista pedagògic quan els nens i les nenes experimenten situacions de por...?

Com a emoció, la por l’hem d’entendre com un sistema d’alertes que s’encarrega d’avisar-nos d’un perill potencial que ens capacita per reaccionar en situacions complicades de manera preventiva i anticipada. És normal i necessari que els nostres fills i filles experimentin sentiments de por en determinats moments de la seva vida. Això voldrà dir que estan alerta, que tenen sentiments i sensacions i que els han d’aprendre a canalitzar, a integrar en el seu desenvolupament personal, per saber fer front a les situacions de la vida. 

El treball emocional que es fa a les escoles és molt important per a la formació dels sentiments, de les sensacions i de les emocions. Els nens i les nenes, als centres educatius, desenvolupen programes en què riure, plorar, cridar, estar trist, estar enfadat o content són necessaris per tal de simular situacions que algun dia ens trobarem i les haurem de canalitzar. El fet d’espantar-se o experimentar por pot inclús esdevenir un sentiment gratificant i estimulant per a certes persones. Un exemple clar de la por en sentit proactiu és el nombrós nombre d’atraccions de descàrrega d’adrenalina presents en un parc temàtic. També podem incloure en aquest apartat la lectura de llibres de por i terror, la visualització de pel·lícules del gènere terrorífic i la pràctica de certs esports de risc i aventura. La por també pot esdevenir tot el contrari, una sensació que ens amenaça i provoca sobresalts. Aquestes serien les pors que ens interessa treballar perquè ens ajudaran a comprendre millor de quina manera podrem utilitzar aquesta eina educativa centrada en les emocions. 

En primer lloc, per tal d’experimentar i aprendre a gestionar les pors cal dotar l’infant d’un autoconeixement, o sigui treballar aspectes com l’esquema corporal, la percepció sensorial, la relació de l’individu amb el medi natural, social i cultural. En segon lloc ens interessa tenir experiències de por o de sorpresa, que poden ser naturals o artificials, però que són necessàries per no caure en el que seria una patologia que necessitaria un treball psicològic adequat. En tercer lloc, és molt important el treball de simulació i d’imitació de situacions que ens puguin representar un risc o el desenvolupament de pors i sentiments d’angoixa i de no controlar la situació. 

Així que, ja ho sabeu, les emocions cal treballar-les i no deixar-les passar perquè l’aprenentatge està present en totes les nostres accions diàries i la societat és un marc d’aprenentatge amb un potencial increïble.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada