dilluns, 22 de desembre de 2014

Jocs de taula a l'escola


‘Aprendre’ i ‘jugar’ són dos verbs que haurien de conjugar-se conjuntament amb més freqüència. Els jocs a les aules podrien ser un excel·lent suport a la inestimable i difícil tasca d'ensenyar. L'acte de jugar apropa les persones i és beneficiós per a l’aprenentatge cognitiu, emocional i sensorial.


Per Alfredo García Demestres. Músic i assessor lúdic

El joc és el mitjà pel qual les persones adquirim el nostre primer aprenentatge. Jocs sensorials relacionats amb el tacte, la vista, l'oïda i el gust: juguem amb les pessigolles i les carícies; a un amagatall primitiu, tapant-nos i destapant-nos mentre preguntem “On és el nen?”; juguem amb les primeres paraules; simulem un avió amb les primeres farinetes... Per als petits tot és un joc mitjançant el qual es relacionen amb el món que els envolta, un món ple de sorpreses. A mesura que creixem el nostre temps de joc va minvant. En quin moment i per què decidim prendre'ns la vida massa de debò i concloem que ja no tenim edat de jugar? 

Durant anys la meva activitat musical ha estat centrada en audicions escolars. Això m'ha donat l'oportunitat de visitar centenars d'aules d’una banda a l’altra de la geografia catalana, i una de les coses que sempre m'han cridat l'atenció són els jocs i joguines que s'apilen en els racons o en les prestatgeries, esperant el seu torn per formar part de la vida dels seus petits amics. Si anem pujant per les diferents etapes escolars, cicle a cicle les joguines van desapareixent i els jocs seran els següents. I, en canvi, a secundària... s’ha acabat. 

El temps sembla escapolir-se’ns de les mans i se'ns tiren damunt l'horari, les extraescolars, els deures…, i jugar? Relegat a l'hora del pati, a moments perduts entre obligació i obligació o per al cap de setmana. Els plans d'estudi segueixen basant l'aprenentatge en la classe magistral i la memorització d'informació. Informació que en l'actual període de desenvolupament tecnològic està, més que mai, a l'abast d'un clic. Any rere any apareixen informes que ens parlen d'una preocupant taxa de fracàs escolar. Les lleis sobre educació canvien d'una legislatura a una altra per interessos ideològics i partidistes, confonent tota la comunitat educativa, però tenen en comú el seu aferrament a la memorització de continguts. I si incorporéssim una eina estimulant i propera als nens i joves? Podríem introduir els jocs d'una manera activa a l'aula? Aprendre jugant.

Si ens centrem en els jocs de taula, estem davant una interessant eina de transmissió de valors i coneixements. Una transmissió indirecta, ja que, en general, no és l'objecte del joc. Honestedat, respecte a les regles, tolerància, generositat, són alguns dels valors que podem trobar implícits en molts jocs de taula. Quant a coneixements, les matemàtiques estan integrades sigui en la pròpia mecànica del joc, sigui en els mètodes de puntuació. Llenguatge, expressió oral o escrita, història, geografia... I no hem d'oblidar l'important connector social que representa jugar amb uns altres. 

El ventall de jocs que poden ser útils per a l’aprenentatge escolar té molts exemples que amb prou feines són coneguts. Jocs amb els quals desenvolupar la imaginació, el pensament abstracte i lateral, l'empatia, com ara Dixit i Ikonikus. Per practicar el llenguatge oral i escrit creant inesperades històries, com per exemple Story cubes i Verbàlia, aquest últim, un projecte entre l'escriptor i mag de les paraules Màrius Serra i l'expert en jocs Oriol Mengis. Jugant cooperativament a la recerca d'un objectiu comú, amb els senzills El fruiter, Hop, hop, hop o l'aventurer L'illa prohibida. Per treballar el càlcul tenim Codi secret 13+4 o Matematikus.

Aquí hi ha els nous jocs, esperant ser descoberts. Integrar el joc a l'activitat quotidiana de l'aula pot ser un element més per despertar l'interès dels nens i nenes a continuar aprenent. I fent-ho amb el que més els agrada: jugar.
www.jugarxjugar.com

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada