dimarts, 12 de maig de 2015

Què aporten els contes?


Feia temps que dèiem de trobar-nos. L’objectiu era tornar-nos a veure i comentar com ens va la nova vida, però, com sol passar, vam acabar parlant de logopèdia! Algú va introduir el tema dels contes i algú altre va fer la gran pregunta.


Per M. Claustre Cardona. Àvia i logopeda d’Aelfa

La pregunta va donar peu a un munt de respostes. Tothom volia explicar la seva experiència. Totes van coincidir a dir que els contes facilitaven l’aprenentatge del llenguatge. Era per aquesta raó que la majoria havien aconsellat als pares que expliquessin sovint contes als seus fills. Jo m’escoltava amb molt d’interès el que argumentaven. I sí, és cert, els contes afavoreixen el coneixement de nou vocabulari, de noves estructures lingüístiques, de nous girs..., però, hi vaig voler afegir, tot plegat es dóna com a resultat final d’una situació meravellosa: compartir nen i adult un mateix escenari que permet parlar sobre allò que enfoquem tots dos, a la vegada! 

I aquesta situació d’enfocar l’atenció cap a les mateixes coses i parlar-ne és el que permet als nens, de mica en mica, poder destriar, de tota aquella tira de llenguatge que els dirigim, els noms de les coses, les paraules que serveixen per parlar d’accions, les que expliquen com són els objectes, etcètera. I això comença molt aviat, cap als 8-9 mesos, quan els nens són capaços de connectar amb les persones del seu entorn. Aleshores és el temps de buscar aquells contes tan senzills i fàcils de manipular, aquells de roba, que ells fan anar d’un costat a l’altre, que giren del dret i del revés, però que permeten fixar l’atenció en el que hi ha perquè tenen colors atractius, les figures són grans i les poden enfocar quan els adults les hi mostren. Recordo un conte de roba, molt senzill. A la tapa hi havia un arc de Sant Martí que permetia cantar: “L’arc de Sant Martí, la pluja, la pluja...”, però de darrere de l’arc sortia el sol, que hi era amagat, i aleshores la cançó canviava: “Sol, solet, vine’m a veure...” Més enllà, amagada sota una fulla, hi havia una marieta, que sortia just aixecant la fulla, i li cantàvem: “Marieta, vola, vola, tu que portes camisola...” La situació és important perquè permet compartir l’atenció sobre la mateixa cosa, el primer pas perquè el llenguatge es vagi fent significatiu. 

A mesura que el nen va donant significat al seu món i a les seves rutines, agafen importància els contes que els parlen de les seves coses. Aquells en què surt el xumet, el biberó, la manta... permeten relacionar el que hi ha dibuixat amb la seva vida diària. “Mira, un xumet. Aquest nen té un xumet com el teu. On és el teu? No hi és? L’anem a buscar?...” Sovint el diàleg de gestos i paraules que s’ha establert és recuperat la vegada següent que es mira el conte. Pot dir “No” quan assenyala el xumet, per recordar-nos que el seu no hi era... I així, a poc a poc, podem anar ampliant el ventall de contes que els oferim. Primer, contes que els parlin d’allò que coneixen, els que fan referència a les seves rutines. També els llibres fets amb les fotos familiars que permeten reconèixer el pare, la mare, els avis... i faciliten recordar els esdeveniments viscuts i compartits: “Mira, la mona! Quina pilota tan gran! En Biel se’n va menjar un trosset, oi?...” També els contes interactius són importants, permeten compartir el joc i buscar on hi ha amagades coses tot aixecant solapes o estirant pestanyes. 

A mesura que el seu llenguatge va creixent, les històries dels contes seran també més complexos: a l’inici encara tindran a veure amb coses que els passen als nens, com ara el conte del nen que no vol anar a dormir, però més endavant n’hi haurà d’altres de més llunyanes com les dels contes populars. Però el que sempre caldrà és compartir i conversar sobre la història per relacionar els sentiments del protagonista amb els propis, per fer hipòtesis del que pot passar, per solucionar situacions problemàtiques... Així, l’ajudarem a créixer, no només en llenguatge, sinó també en coneixement i en comprensió dels altres. Una bona base per, més endavant, comprendre textos escrits.
 

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada