dimarts, 20 d’octubre de 2015

Rellinars

La privilegiada situació geogràfica de Rellinars, a poc més de 50 km de Barcelona i a tocar de les ciutats metropolitanes del Vallès Occidental  i de la comarca del Bages, l’ha convertit en terra de pas i li ha facilitat un cert aïllament de les trifulgues històriques de l’entorn.

LES FONTS DE RELLINARS
Un lloc on podreu disfrutar de la tranquil·litat de la natura. El punt de sortida és la plaça de davant de l’ajuntament. Baixem unes escales fins al carrer de Sant Pere i girem a la dreta. A la nostra esquerra veurem l’església vella de Sant Pere i  Sant Fermí. Agafem el carrer de Mossèn Emili Riera, voltarem la fàbrica tèxtil, creuarem el pont de la riera, passarem per sota d’un aqüeducte i agafarem el camí de la dreta. Aquest camí ens mostra l’esplèndida vegetació de Rellinars. I veurem, a tocar d’uns bancals d’horts, la balma d’Andaló, una gruta per on podrem baixar. Seguirem el camí fins a arribar a un altre revolt a la dreta. Des d’aquest punt podem disfrutar d’unes bones vistes de Montserrat.
Més informació de la ruta i de les fonts

Per tastar: Durant segles, el pa s’ha elaborat amb quatre únics ingredients: farina, aigua, sal i llevat mare natural. Al Bages trobem forns que elaboren artesanalment un pa fet amb productes ecològics i de proximitat, i ens n’ofereixen de diferents tipus, tant amb farines blanques com integrals: pa de pagès, pa de cereals, pa d’espelta, magdalenes, coques, etcètera.

TERRA DE LLI
El lloc de Rellinars apareix als segles X i XI en documents relacionats amb els monestirs de Sant Llorenç del Munt i de l’Estany, i des del seu origen va estar vinculat al terme de Vacarisses. Va assolir la independència municipal al segle XIX. L’Església Vella de Sant Pere i Sant Fermí està documentada el 951, però en el suport de l’altar preromànic es va trobar una lauda votiva romana. Això i les properes restes d’una necròpolis amb tombes antropomòrfiques han fet pensar en un possible assentament iberoromà. Les masies van ser les peces principals de la història de Rellinars fins als segles XVI i XVII. A partir de l’edat mitjana, les terres rellinassenques es van cultivar i es va aprofitar la riquesa d’aigües per a nombrosos conreus.