dimarts, 10 de novembre de 2015

Construir mirades


El cinema és un art pròxim i una de les activitats que més ocupen el nostre oci a qualsevol edat. Darrere seu hi ha professionals que no només realitzen pel·lícules, sinó que seleccionen, programen i tenen en compte col·lectius als quals no els és fàcil accedir-hi.


Per Amparo Solís. Realitzadora de Benecé
 
Pack Màgic és, segons el seu lema, “una distribuïdora de cinema infantil, tranquil i en català” que es planteja com a objectiu augmentar la sensibilitat dels infants i, al mateix temps, ensenyar a valorar el cinema. Pack Màgic forma part de Drac Màgic, cooperativa de mitjans audiovisuals que va néixer als anys 70, amb una llarga experiència en cinema: cinema de dones, cinema i pedagogia, i altres projectes com Construir Mirades... de fet van doblar la primera pel·lícula infantil al català: La Ventafocs de Václav Vorlíček.
 
Per què cinema infantil?
Perquè ens interessa molt la pedagogia i l’ensenyament del cinema des de petits i petites. Contribuir a “construir mirades” cap al llenguatge cinematogràfic, amb tallers a la filmoteca, a les escoles, fent visionats conjuntament amb cinefòrum i tallers d’animació, de muntatge, de so... En definitiva, que els infants puguin tenir un criteri ampli, que puguin veure pel·lícules amb molta publicitat i molt de pressupost, però també altres tipus de cinema, històries que tinguin un potencial cultural molt fort... És a dir, que puguin veure tot tipus de cinema.
Cinema tranquil?
El cinema tranquil ha existit tota la vida: sense estridències, sense accions i muntatge frenètics. Són històries rurals o urbanes amb un ritme més natural, i un muntatge més harmoniós, que respira, que permet el silenci moltes vegades. Això no vol dir que les pel·lícules siguin avorrides, ni de bon tros, perquè hi ha acció, aventures i personatges de tots tipus.  
Els vostres objectius?
Que el cinema pugui arribar al màxim de públic possible. Vam veure, per exemple, que els infants més petits no tenien oferta. De fet, moltes pel·lícules les distribuïm o en comprem els drets i les doblem al català (pensant en les necessitats que tenen aquests infants); llargmetratges que tenen 50 minuts (o bé que estiguin dividits per capítols perquè els infants petits puguin seguir la història); minihistòries que comencen i es tanquen (perquè ells puguin respirar). També ens hem volgut obrir al col·lectiu d’infants amb dificultats auditives -que sembla que siguin invisibles per al cinema-. Subtitulem les pel·lícules amb un criteri d’accessibilitat: els subtítols són més grans, en diferents colors segons el personatge que parli... D’aquesta manera fomentem la seva pràctica lectora: malgrat que els infants no sàpiguen llegir del tot bé, enriqueix el seu vocabulari. Hi ha un altre col·lectiu que hem atès especialment: infants amb dificultats visuals. Les nostres pel·lícules estan sincronitzades amb una aplicació promoguda per la Generalitat de Catalunya que es diu ArtAccés i que, si vas al cinema, l’app es sincronitza amb la pel·lícula i hi tens l’audiodescripció. D’aquesta manera, infants amb limitacions visuals poden anar seguint la pel·lícula.
Com definiries el vostre catàleg?
Respecte al catàleg, tenim dues línies de treball: per una banda, la de les estrenes internacionals (pel·lícules que no s’han estrenat a Catalunya ni al territori espanyol) i, per una altra banda, tenim la línia de treball de la recuperació de clàssics (que a nosaltres ens agrada pensar que és el rescat de pel·lícules que encara tenen vigència i valor narratiu i han quedat en l’oblit per temes tècnics o perquè estan oblidades en un magatzem). Quan vam començar a construir el catàleg ho vam fer com si fóssim una editorial cinematogràfica, per dir-ho així. La idea era tenir un catàleg editorial, però de pel·lícules; que les pel·lícules tinguessin, també, continguts transversals; intentar tenir varietat dintre del que és el catàleg de Pack Màgic: que no hi hagi una uniformitat. Per això, precisament, ens agradaria que cada pel·lícula fos com un món propi, que encara que hi hagi una línia, la nostra marca ha de quedar darrere de les pel·lícules, és a dir, que cada pel·lícula tingui la seva pròpia vida.
Treballeu per tot Catalunya?
Ens interessa molt ara treballar amb nous públics i també amb els consolidats. A Barcelona, hi ha molt soroll d’ofertes culturals, però Catalunya és molt gran i volem que totes les estrenes i tots els clàssics arribin arreu del territori. Sovint trobem un buit pel que fa a la programació cinematogràfica que tingui com a nord principal la qualitat cultural. Nosaltres estem en aquesta aposta.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada